Monday, February 9, 2015

South Pelagic: Ein søga um Beinisvørð

Skrásett parlag millum loyvi og skip


Afturvendandi leikurin í fiskivinnuni er at keypa seg til skrásett parlag millum loyvi og skip. Ein vegur til eitt eydnusamt parlag er at keypa og selja sama skip fleiri ferðir. Og tað verður ornað á skriviborðinum. Trolarin Beinisvørð var keyptur og seldur fýra ferðir fyri at para veiðirættindi hjá Vesturskin í Sørvági og trolaran úr Vági. 16 milliónir krónur lógu eftir í Sørvági hjá Vesturskin – sum ikki er nakað skip, men eitt partafelag.


Øssur Winthereig - PRESS

25. juni í ár vóru tríggir keypssáttmálar dagfestir. Allir tríggir sáttmálarnir eru um sølu av trolaranum Beinisvørð.
Sakførarar og reiðarar høvdu gjørt eina konstruksjón, hvussu fiskiloyvi frá Vesturskin í Sørvági kunnu parast við Beinisvørð úr Vági.
Hetta er paringaleikurin í fiskivinnuni. Skip og loyvi verða parað.
Beinisvørð fór nú nakrar túrar eftir skriviborðinum og stevndi aftur til reiðaran í Vági við veiðirættindunum hjá Vesturskin í Sørvági.
Á fyrsta túrinum á skriviborðinum fór Beinisvørð frá smápartafelagnum Sancy Trawl til partafelagið Baglhólm, og tá var prísurin 15 milliónir krónur. Annar túrur á skriviborðinum var til sp/f Vesturskin í Sørvági og prisurin var aftur 15 milliónir krónur. Triðji túrurin var yvirum borðið aftur til Sancy Trawl, men nú var kostnaðurin hækkaður til 31 milliónir krónur.
16 milliónir lógu eftir í Sørvági.
Í august var fjórði túrurin, sum gekk til Baglhólm - aftur fyri 15 mill. kr.

Innvikla at keypa loyvi
- Tað snúi seg um, at vit skuldu keypa nøkur loyvi úr Sørvági. Og tað skuldu tveir sakførarar og ein frá Vørn til at fáa flutt loyvini hendan vegin. Tað er blivið so innviklað, at man má finna, hvar í lógina man skal fara fyri at vita, hvussu man skal gera, sigur Alex Vilhelm, sum er reiðari á Beinisvørði.
Alex Vilhelm sjálvur var stjóri í Sancy Trawl, sum seldi til Baglhólm, og har var Alex Vilhelm eisini stjóri. Hann skrivaði undir bæði sum seljari og keypari. At hjálpa sær høvdu suðringarnir Eyðfinn Jakobsen advokat, og sørvingarnir høvdu Poul Hansen, advokat.
Ikki nakað óvanligt í paringarleikinum í fiskivinnuni, men innviklað og ógjøgnumskygt.
Lógin, sum Alex Vilhelm sipar til, er lógin um vinnuliga fiskiskap. Lógin er 20 ára gomul og skal áseta allar reglur um fiskiskap í Føroyum. Lógin er broytt ótalligar ferðir og er vælegnað at finna hol í og at finna greinar í, sum til ber at loypa bukk um.
Og tað er hvørki ólógligt at leita eftir holum ella at loypa bukk.
Ein av greinunum í lógini um vinnuliga fiskiskap, sum ofta liggur ovarliga á skriviborðunum hjá advokatum og reiðarum er grein 8 stk. 4. Í hesi greinini liggur grundarlagi
fyri tí sum kann seljast og keypast. Orðið er: ”tilsøgn”.

Lóg um skrásett parlag millum loyvi og skip
Grein 8 stk. 4 í lógini um vinnuliga fiskiskap snýr seg um veiðuloyvi hjá reiðarum, sum einki skip eiga. Nógvar grundir kunnu vera til, at reiðarar hava rættindi og einki skip. Skipið kann vera selt, tað kann verða sokkið ella okkurt triðja.
Í lógini um vinnuligan fiskiskap skal hendan grein geva teimum reiðarum ein kjans at útvega sær nýtt skip, um teir selja, høgga upp ella missa skipið.
Í lógargreinini stendur: ”Verður fiskifar við veiðuloyvi lagt med alla .... ella farið verður strikað í skipaskránni, kann landsstýrismaðurin eftir umsókn veita eigaranum tilsøgn um veiðuloyvi til annað fiskifar ístaðin, sum skal verða skrásett í skipaskránni innan 2 ár frá tí degi, at tilsøgnin er givin.”
Hetta er greinin um skrásett parlag millum skip og loyvi.
Í lógini um skrásett parlag millum skip og loyvi er tað landsstýrismaðurin sum skal góðkenna at skip kann parast við onnur loyvi. Og tað ger landsstýrismaðurin, og eingin annar kann tala at.
Í fyrsta lagi gevur landsstýrismaðurin reiðaríðum eina ”tilsøgn” eftir grein 8 stk. 4.
Og ein tilsøgn er eins gott og reiður peningur. Eitt skip kann bara fara ein skriviborðstúr inn í tað felagið og so útaftur við veiðurættinunum.
Tilsøgnin er váttanum frá landsins hægsta myndugleika, at reiðaríið kann varðveita fiskirættindini í tvey ár, hóast tað einki skip hevur. Og við eitt sindur av advokathjálp kann loyvið gerast til reiðan pening.
Í fiskivinnustýrinum kunnu tey ikki við vissu siga, hvussu nógvar slíkar tilsøgnir er givnar.
- Tað eru ikki nógvar, men tað eru altíð nakrar, sigur Rógvi Reinert, aðalstjóri.

Tilsøgnin skal aktiverast
At gera ein tilsøgn til reiðan pening er í roynd og veru einfalt.
”Tilsøgnin skal aktiverast,” verður ofta sagt.
Og tað var konstruksjónin sum var gjørd á skriviborðinum 25. juni í ár. Ein konstruksjón sum skuldi aktivera tilsøgnina hjá Vesturskin. Tí Vesturskin var ikki nakað skip. Vesturskin var eitt partafelag, sum hevði átt Vesturskin, sum felagið ikki longur hevði.
Men partafealgið Vesturskin hevði eina tilsøgn.
Alex Nielsen váttar, at tann knortluti vegurin til Sørvágs var neyðugur fyri at para loyvi frá Vesturskin við Beinisvørð.
- Tá Beinisvørð kemur aftur úr Sørvági er keypsprísurin 16 milliónir hægri. Er tað so einfalt, at tað er tí, at nú er loyvið parað við Beinisvørð?
- Ja..., svarar Alex Nielsen og leggur afturat, at grundin til, at Beinisvørð er keyptur og seldur fleiri ferðir er fyri at flyta loyvi aftur og fram.
- Man ger alt hatta fyri at fáa økonomi í tað, fyri at útnytta veiðirættindini, fyri at skapa arbeiðspláss og fyri at fáa vinning úr vinnuni, sigur Alex Nielsen.

Ein hálv milliard í keyp og sølu
Landsstýrismaðurin í fiskivinnumálum svaraði 8. oktober einum fyrispurningi í løgtinginum um keyp og sølu av fiskiførum við veiðiloyvi.
Í svarinum er yvirlit yvir veiðiloyvi, sum eru flutt millum skip og yvirlit yvir skipasølur í 2013.
Landsstýrismaðurin sigur, at í alt hava verið 41 skipasølur, og at skrásetta virðið í teimum 41 sølunum tilsamans er góðar 552 mió. kr.
Tað ber ikki til at frætta úr Fiskimálaráðnum, hvussu stórur partur av hesi hálvi milliard er fyri skip og hvussu nógv er fyri veiðirættindi.
Jacob Vestergaard, landsstýrismaður svarar: ”Fiskimálaráðið hevur onga skráseting ella meting av, hvat er virðið á sjálvum fiskifarinum, og hvussu nógv kann metast sum gjald fyri veiðiloyvi.”
Men í døminum við Beinisvørði vóru 16 mill. kr fyri rættindi.
Landsstýrismaðurin veit ikki, hvussu nógvar paringarkonstrukjónir eru gjørdar.
Men at tað hendir, at tað er lógligt, og at tað er gott, ivast landsstýrismaðurin ikki í.
Lógir og kunngerðir eiga at stuðla undir skynsaman rakstur, virðisskapan og produktivitet.
Eg haldi, at ein liður í hesum er, at vinnan hevur møguleika at tillaga virksemið og optimera raksturin við at flyta veiðiloyvi og at avhenda fiskirættindi.
Sum eg dugi at síggja, eru nógvar av sølunum av fiskiførum og flytingum av veiðiloyvum í ár gjørdar við eittans enda máli – nevniliga at fáa gagnnýtt makrelkvotur í 2014 við betri egnaðum fiskiførum.” sigur Jacob Vestergaard, landsstýrismaður.

Innlagdar seinkingar
Konstruksjónin á skriviborðinum 25. juni í ár kann ikki í sær sjálvum aktivera nakra tilsøgn. Landsstýrismaðurin skal eisini geva síni loyvi.
Og hetta verður gjørt á túrunum tvørtum um skriviborðið. Tí verður ein ávís seinking løgd inn í skriviborðstúrarnar.
14. juli verður boðað frá til Skipaskrásetingina, at Beinisvørð er selt til Baglhólm. Fiskimálaráðið góðkennir sølu og ymisk onnur viðurskifti. Í fráboðanini til Skipaskrásetingina verður víst til keypssáttmála frá 25. juni.
Tveir dagar seinni 16. juli kemur aftur fráboðan til Skipaskrásetingina, at Beinisvørð nú er seldur til Vesturskin og víst verður til keypssáttmála frá 25. juni. Fiskimálaráðið fer beinanvegin í sving og góðtekur paringina millum loyvini hjá Vesturskin og Beinisvørð.
Aftur tveir dagar seinni 18. juli verður boðað frá til Skipaskrásetingina, at Beinisvørð er seldur frá Vesturskin til Sancy Trawl og víst verður til aftur keypssáttmála frá 25. juni.
Eftir skriviborðstúrin lógu 16 milliónir eftir í Sørvági – prísurin fyri veiðuloyvið, sum var knýtt í eina tilsøgn.
Og so loysti Beinisvørð frá skriviborðinum.